vrijdag 16 maart 2012

Cinnamon Scents

Zo nu en dan, wanneer je eens experimenteert met koken, geuren en kleuren, kom je weer eens een favoriet tegen. Eén van mijn favorieten is kaneel. Dat het een wintergeur is maakt niet uit. Ook in de lente gewoon genieten van een simpele kop kaneelthee. Geen zwarte thee met een flauw kaneelsmaakje erin. Nee; heet water, kaneelstokje erin en genieten maar!
Het is al lang bekend dat geuren een bepaald effect kunnen hebben op je stemming. Ik maak hier dan ook graag gebruik van. Kaneel blijkt een opwekkend effect te hebben en geeft energie. Als ik die geur ruik, word ik in mijn fantasie meegenomen naar exotische oorden. Kaneel in keukenrecepten doet dat helemáál met je.
Bij deze deel ik graag een heerlijk recept met jullie. Het lijkt mij leuk als ook jullie je favoriete geur en/of gerecht laten weten door te reageren op deze blog!

Hier komt de mijne:


Rijst met saffraan en kaneel

Zet basmatirijst op (1,5 kopje rijst met 2 kopjes water) en voeg daar een kaneelstokje, 2 laurierbladeren, een snufje zout, 2 kruidnagels en 1 tl verkruimelde saffraan aan toe.
Laat de rijst volgens voorgeschreven tijd koken.
Haal de pan van het vuur en laat het nog 10 minuten met deksel staan.
Roer er tenslotte wat boter of olijfolie doorheen. Voeg wat cashewnoten of pistachenoten doorheen en klaar!


Voeg naar behoefte nog vers vlees of groenten toe.

Eet het met een curry (doe ik) of met een vruchtencompote.

Vruchtencompote

Laat gemengde, gedroogde vruchten met 250 ml water, 1 tl honing en een kaneelstokje 20 minuten in een pannetje pruttelen. Je kunt er daarna vers fruit en/of pistachenoten aan toevoegen en serveer het warm of koud met slagroom of ijs.

Enjoy the cinnamon scents!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten