donderdag 6 oktober 2011

Alles heeft zijn tijd

Om het thema Tijd, en de diepzinnigheid, nog even vast te houden, hier het volgende:


Er is een tijd om voorop te lopen.
Er is een tijd om achter te zijn.
Er is een tijd om in beweging te zijn.
Er is een tijd om te rusten.
Er is een tijd om energiek te zijn.
Er is een tijd om uitgerust te zijn.


Bovenstaand citaat vond ik op mijn scheurkalender en wilde ik hier even delen.
Het citaat lijkt, zoals op de achterkant van de bladzijde stond, op het intrappen van een open deur.
Tóch doen of vinden we dit niet zo vaak. Als we moe zijn, gaan we er vaak nog harder tegenaan. Het lijkt of we achterstand als een ziekte vinden die het liefst vandaag nog moet worden opgelost. En eet je wel als je honger hebt, of eigenlijk 'gewoon' wanneer je zin hebt, of wanneer je eigenlijk al zo slap als een vaatdoek bent? Ga je slapen als je moe bent of heb je de neiging om nog vanalles te gaan doen?


Ook vind ik het eigenlijk wel tegenstijdig dat wanneer de natuur in de herfst en winter zich naar binnen keert en een 'winterslaap' houdt, wij juist dan superproductief, energiek en outgoing zijn. De scholen en opleidingen starten, we gaan nieuwe dingen doen. Van rust en inkeer is dan weinig sprake. Terwijl ik denk dat het zou mooi zou zijn, en misschien ook wel de bedoeling is, dat wij die symboliek van de natuur volgen.
Wat in ieder geval wel mogelijk zou moeten zijn, is dat we beter luisteren naar ons lichaam en ritme. Want voor alles is een tijd.


Love, Shanna

Geen opmerkingen:

Een reactie posten