woensdag 9 mei 2012

Groen Gedoe pt2

Hello y'all,

Vandaag stuitte ik op iets. 'Een vredescontract met de Aarde'. En ik weet nu al dat er velen zijn die, om reden van deze titel, willen afhaken.
Toch wil ik dit even met jullie delen, dit 'contract'. De titel klinkt wat zwaarmoediger dan het is; het is namelijk 'gewoon' een lijst waarop acties of stappen staan die je zou kunnen nemen om de 'impact van je ecologische footprint' op deze aardkloot wat te beperken. Groen gedoe dus, om maar voort te boorduren op mijn vorige blog. Volgens mij is het in deze tijd van nu wel noodzakelijk en kan het bovendien heel gemakkelijk zijn, om enkele stappen te ondernemen als klein persoontje op deze bol.
Het wordt 'open' gehouden op de lijst; je kunt aankruisen wat je al doet (!) en aanvinken waar je wel meer op zou willen letten. En dan kun je ook nog zelf bepalen hoeveel procent of hoevaak. Het is tevens ook denk ik niet heel vernieuwend, maar wel heel praktisch.



Voor mij zal de moeilijkste stap zijn om wat korter te douchen. Twintig minuten is niet veel voor mij. Ik doe het namelijk niet alleen om schoon te worden, maar vind het gewoon heerlijk. Zeker als ik het gebruik als 'home spaatje'. Maar vaak sta ik ook domweg na te denken onder de douche (nutteloos) en dat is toch wel zonde dan. Ik ga het proberen in te korten. En zo nog meer punten die ik wil uitvoeren.


Dus...als je de moed hebt om écht iets bij te dragen, en niet alleen door mee te doen aan zo'n achterlijke 'warme truien dag', lees dan even deze lijst en print hem uit voor jezelf. Je kunt hem ook nog vinden via http://www.aandacht.net/

Green kisses, Shan



--------------------------------------------------------------------------------------------

Vredescontract met de Aarde

Dit contract biedt een aantal stappen die we kunnen maken om de impact van onze ecologische footprint op de Aarde te beperken.
Lees de lijst door en, als je je geinspireerd voelt, kun je je met enkele stappen verbinden door deze aan te kruisen met een “#”. Als je de stap al in praktijk brengt, kun je deze aankruisen met een “X”. Als je klaar bent, schrijf dan de stappen waarmee je je wilt verbinden, op een apart stuk papier, zodat je ze niet zult vergeten.



Ik,_____________________________________, verbind mij met de volgende stappen:



__Lopen/fietsen naar werk __dagen p.w.
__Lopen/fietsen naar plaatsen op minder      dan 6 km afstand.
__Alleen korte, warme douches nemen.
__Beperken  van vliegreizen tot minder  dan  __vluchturen per jaar.
__Autoloze dag eenmaal per week.
__Installeren van programmeerbare  thermostaat  thuis.
__Verwarming met __graden lager zetten.
__Carpoolen naar werk of gebruik van openbaar vervoer.


__Installeren van energiebesparende isolatie en dubbele ramen thuis.
__Alleen vegetarisch eten.
__Rijden in energiezuinige auto.
__Vermijden om wegwerpartikelen te kopen die dubbelop verpakt zijn.
__Vervangen van papieren servetjes, handdoeken, borden door hergebruik artikelen.
__Gebruik zoveel mogelijk de bibliotheek i.p.v. boeken te kopen.
__Composteren van keukenafval.


__Autoloze dag eenmaal per maand.
__Thuis werken eenmaal per week.
__Aanmoedigen van kantoor/school om te recyclen.


__Verminderen van aantal autotochtjes met __%.
__Gebruik van trappen;  geen lift of roltrap.
__Groentes thuis verbouwen.
__Elektriciteitsloze dag eenmaal per week.
__Delen van tijdschriften en catalogi door ze aan ziekenhuizen etc. te geven.
__Hergebruik en recyclen van al dat mogelijk is.
__Kopen van tweedehands kleren.
__Mezelf bijscholen op ecologisch gebied.


__Laat een Eco-team je huis controleren op energie-vriendelijkheid.
__Aanschaf en installatie van zonnepanelen thuis.
__Kopen van elektriciteit uit duurzame energiebronnen (wind, zon, water).
__Drogen van kleren in open lucht (zonder droogtrommels).
__Gebruik van stoffen tassen of andere hergebruik tassen om te winkelen etc.
__Gebruik van biologisch afbreekbare schoonmaakprodukten.
__Planten van inheemse planten en planten die niet zo gevoelig zijn voor droogte, waar mogelijk.
__Planten van __bomen bij mij in de buurt.
__Computers uitzetten als ze niet gebruikt worden.
__Hergebruik van grijs water.
__Beperken van gebruik van haardrogers en andere elektrische apparaten.
__Ondersteunen van boeren en verminderen van voedsel-km door plaatselijk verbouwde groentes te kopen.
__Stel computer zodanig in dat hij bij niet-gebruik  na 10 minuten uitgaat.
 __Gebruik van lange kontaktdoos met schakelaar voor elektrische apparaten om te voorkomen dat ze “stiekem” elektriciteit verbruiken.                  


__Geen gebruik van pesticiden of onkruid-verdelgers.
__Voor __% aan biologisch voedsel kopen.
__Vervangen van gloeilampen thuis door spaarlampen.
__Geen gebruik meer van air-conditioning thuis.
 __Air-conditioning met __graden lager zetten.
__Verminderen van verbruik van heet water met __%.
__Installeren van warmwatersysteem dat wordt verwarmd door de zon.
__Bij een “kleine” boodschap de w.c. niet doortrekken.
__Kraan dichtdraaien als je je tanden poetst of scheert.
__Beperken van totale waterverbruik met __%.
__Een vriend/vriendin aanmoedigen om zich te verbinden met enkele stappen op deze lijst.
__Artikelen/verhalen schrijven om anderen te helpen in kontakt te komen met hun eco-systeem.
__1x per week mediteren over mijn relatie tot het eco-systeem waarin ik leef.
__1x per week mediteren over hoe ik mijn consumptie kan verminderen, en er naar handelen.
__Verzoek schrijven aan plaatselijke en nationale politici voor meer concrete milieu-wetgeving.
__Ondersteunen van plaatselijke milieu-organisaties.
__Afval oprapen waar ik met lopen/joggen langskom.
__Installeren van systeem om regenwater op te vangen en op te slaan.







Onderstaande stappen wil ik nog aan de lijst toevoegen:











Ik beloof om de stappen die ik aangekruist heb, daadwerkelijk in praktijk te brengen. Hiermee hoop ik de ecologische impact van mijn manier van leven te beperken.


Getekend:___________________________________Datum:_________________________


Je kunt naar www.earthpeacetreaty.org gaan om jouw stappen op onze website te zetten, en de stappen van anderen te lezen, zodat we elkaar met onze akties kunnen inspireren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten