vrijdag 1 februari 2013

Het lichaam vertelt...

De laatste paar dagen is er wat tumult geweest op een paar food-blogsites. Er werden kanttekeningen gemaakt, negatieve reacties gegeven.  Producten of tips die werden aangeraden, waren plots niet meer goed, want ze zijn bij nader onderzoek toch niet zo gezond, volgens de laatste richtlijnen. En dat weet de lezer. De lezer wordt steeds kritischer. Wijzer. Ze informeert zichzelf. Toch zijn er nog velen schaapjes die volgen, die de 'voorbeeldvrouw' op een voetstuk zetten. Maar ook deze zijn geen heiligen. Laten wel eens een steekje vallen. En dan donderen ze dus van hun voetstuk, zó naar beneden!
Zowel begrijpelijk als triest.
Ik zou niet graag de 'status' hebben van zo een 'voorbeeldvrouw'. Nee, dank je.

Waar het om draait is: luister naar jezelf. Luister naar je lichaam. Want je lichaam vertelt...

Ik herinner me dat iemand mij eens vertelde dat haar lichaam haar vertelt wat het wil eten. De ene dag was dat vlees, dan weer zoute snacks en de volgende dag alleen maar wat salades of gewoon bijna niks. Ik kon me dat niet echt voorstellen.
Nu weet ik dat het wel degelijk kan, dat je lichaam aangeeft wat het nodig heeft. Ook al zal dat in mijn geval wat consistenter zijn en niet zo wisselend.
Ik heb bijvoorbeeld altijd al een 'hekel' gehad aan hard, koud en droog voedsel. Als een collega aan een bleekselderij knabbelde en droge crackers at, gruwelde ik daar soms van.
Blijkt het ook nog bevestigd te worden. Mijn dosha (constitutietype binnen de Ayurvedische leefstijl/geneeskunst) is Vata. Vata's houden van warm en olieig voedsel en zouden ook rauw en koud voedsel niet heel goed kunnen verdragen. Tadaa! Mijn lichaam zegt het dus goed! Dan kan 'raw food' nu de trend zijn, of misschien wel hét toekomstige eten, ik blijf toch óók voor warm en olieig gaan.

Vandaag was mijn lichaam boos. Boos op een vriendin die niet meer zoveel van zich liet horen. En dat heb ik dus ook gezegd. Op een vriendelijke manier. Dat viel niet helemaal in goede aarde helaas, maar ja, dat is weer een ander verhaal.

Daarna had mijn lichaam trek in een zoete snack. Ik maakte voor het eerst 'Delisch chocolate mousse'. Veganistisch en rauw, maar daardoor niet minder heerlijk. Wow! Mijn maag bedankte me hartelijk.



Dan sluit ik nu af met een filmpje van de geweldige Gabrielle Roth; filosofe, artieste en danseres. Over het lichaam die vertelt...

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/Olvrx29aptY" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>








Geen opmerkingen:

Een reactie posten