zaterdag 10 mei 2014

Wat de boer niet kent, lust 'ie graag


Ik denk dat het nu ongeveer een jaar geleden moet zijn geweest, dat mijn 'food adventure'  begon. Voor die tijd was ik een echte hollandse die niet hield van veel poespas. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Aardappelen koken, zakje boerenkool erbij en klaar is Kees. Of rijst en een zakje roerbakgroenten. En een vleesvervanger. Want tsja, als je vegetarier bent hoort dat toch? Je moet wel wat ter vervanging hebben. Helaas is het koken me niet met de paplepel ingegoten. Mijn moeder maakte vaak aardappelen, vlees en groenten of een van de ' wereldgerechten'  van Knorr. Mijn vader kan nog geen ei bakken en mijn broertje heeft een hechte relatie met het tosti-apparaat en ketchup. (had ik trouwens ook) De Aldi was mijn favoriete winkel. Tot op de dag van vandaag is deze Noord Hollandse nog steeds wel zuunig, en gaat graag voor quick en easy, maar verder is zo'n beetje alles veranderd.
Ik dompelde me onder in de wereld van Voeding en natuurwinkels. Er ging een wereld voor me open. Mijn oren klapperden bij het lezen van de woorden 'whole grains' (zijn granen dan niet altijd ' whole' ?, vroeg ik me af), biodynamisch en gefermenteerd, om maar een paar te noemen. Van gekiemd tarwebrood had ik nog nooit gehoord, of van boekweit of amandelmelk. En wat ik met rauwe bieten, een venkelknol, winterpostelein of korianderzaad moest? Al sloeg je me dood...
Maar leergierig ben ik. En al het heeft me veel tijd en energie gekost om dit in me op te nemen en te veranderen; wat ben ik blij. Er valt op dit gebied zoveel te leren en zoveel te genieten.
Inmiddels kan ik zeggen dat ik aardig wat kennis heb van Voeding. Kwantiteit heeft plaatsgemaakt voor kwaliteit. Mijn broodje met kaas voor havermoutpap. (met gedroogd fruit, vier kruiden, honing en kokosrasp) Mijn lunch is vaak het Indiase gerecht ' Kichari' en ik kijk er naar uit om mijn allereerste (koriander-munt-kokos-) chutney te maken!
Er is vast nog zoveel wat deze boerin niet kent, maar....wat de boer niet kent, lust 'ie graag!
Jij ook?



Hieronder deel ik graag een recept met natuurlijke ingredienten, maar dan voor....je haar!
Deze is met het minst aantal ingredienten, dus wederom: quick and easy! Uit 'Smaken en Geuren' (ik vind de originele titel veel gaver:'The Victorian Book of Potions and Perfumes'), welke ik heb mogen lenen van mijn nieuwe vriendinnetje Anne.

DIY Haarolie met rozemarijn en lavendel

Verwarm deze olie een beetje voor en masseer hem met je vingers in je haar. Kam het haar door en laat de olie 30 minute intrekken. Was je haar daarna (met rozemarijnshampoo)

125 ml amandelolie
3 druppels etherische rozemarijnolie
3 druppels etherische lavendelolie

Meng in een kleine kan de amandelolie met andere olieen.
Giet de haarolie over in mooie flesjes.

Nice voor 'verweerd'  zomerhaar! ;)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten