dinsdag 7 oktober 2014

Bekentenissen & Betekenissen

Laatst vond ik enkele oude door mij geschreven boekverslagen en recensies en dacht ik aan...woorden.


De laatste tijd ondervind ik steeds meer het nadeel van woorden. Ik las een poosje terug een artikel over Kate Bush en haar zogenaamde 'comeback'. En irriteerde me dood aan het continue gebruik van oordelen, van (te) zorgvuldig gekozen woorden en woordgrappen met als enig doel, zo leek het, te provoceren. En daar heb ik zo'n hekel aan. Ja, tuurlijk, het is ook wel wat woorden doen; uitlokken, benadrukken, scheiden, verdelen. En soms is dat nodig. Of vind men dat nodig. Maar ik blijkbaar ook, anders zou ik hier niet zitten te typen aan mijn weblog. Ohja. Hm.
Een haat-liefde verhouding met taal, zou je kunnen stellen.
Maar hoewel  mijn liefde voor het woordeloze, de stilte of de klank, altijd zal blijven 'overheersen', kunnen woorden soms zo perfect uitdrukken wat je bedoelt. En dan voegt het wel iets toe, krijgt het betekenis. En op momenten dat je iets niet kunt delen op een woordeloze manier, is woord geweldig mooi. Kun je tóch iets delen.
Dan rijst er bij mij echter altijd de vraag: hoeveel deel ik dan? Woorden kunnen namelijk ook kwetsbaar maken.
Hoewel ik geloof dat je alleen gekwetst kunt worden als je er zelf 'toestemming' voor geeft, zullen de meeste mensen, en ik ook, zich regelmatig kwetsbaar voelen. Heel menselijk. En zeker als je schrijft, of als je (kunst) deelt. En wat, of hoeveel, geef je dan van jezelf weg, bloot?
Nina Hagen schijnt er in haar boek geen enkel probleem mee te hebben veel van zichzelf bloot te geven. Dat deed ze ook al vóór haar autobiografie, trouwens.


Ik weet niet hoe anderen dit ervaren?
Wat ik wel weet is dat ik de vraag en het antwoord voor nu lekker los laat en zal hieronder mijn korte boekverslag van Nina Hagen's 'Bekentenissen' delen, gewoon omdat ik dat wil. Er staan ook enkele passages in die mij raakten, en kwetsbaar maken, want ze zouden net zo goed over mij kunnen gaan. :)


Een foto van haar boek ontbreekt nog. Blogspot wil hem helaas niet toevoegen in de blog.



Nina Hagen Bekentenissen Boekverslag
Het boek (uit 2009) bestaat uit 14 hoofdstukken (inclusief foto's) die vanaf haar kindertijd tot aan het heden vertellen hoe ze is opgegroeid. Dit bestrijkt zo ongeveer vijftig jaar. Het is zeker niet alleen een boek over haar muziek, over seks, drugs en rock'n roll, hoewel dat natuurlijk ook uitgebreid naar voren komt. Het is een boek over het leven, haar leven, met alles erop en eraan. Heftig en meeslepend, ontroerend en origineel. Een roller coaster ride, met Nina Hagen.

Nina Hagen schrijft prettig. Soms gaat ze te lang door op één onderwerp, of benoemt ze naar mijn mening te vaak ‘Hallelooyah’. Maar ik zou niet kunnen beweren dat ze onbewust, of meedeinend op een hype, of ‘plotseling’ in God is gaan geloven. Zoals ze zelf ook schrijft en duidelijk wil maken, heeft zij van kinds af aan al interesse gehad in Jezus en God en is haar zoektocht begonnen naar Gods liefde. Het geloof loopt als een rode draad door haar boek en komt op het einde tot een euforische ‘ontlading’ kun je bijna zeggen. Bewonderenswaardig hoe zij van de drugs is afgeraakt, zichzelf altijd is gebleven en vooral hoe zij er voor uit is gekomen dat zij in God gelooft. Tegenover de babaji-devotees en tegenover de pers. Inderdaad tegenover de babaji aanhangers, want liefde ontving zij niet altijd en zeker niet nadat zij aangaf geen volgeling meer te willen zijn, behalve die van Jezus en God.

Ze schrijft schaamteloos, maar persoonlijk vind ik het niet té grof. Ze is recht door zee, heeft moed en lef in haar daden en bewoordingen, maar altijd zijn deze beargumenteerd en zeer (doel) bewust.

Persoonlijk ontroerende passages

‘Misschien is het mijn lot dat ik alleen leer als ik iets aan den lijve ondervind, dat ik voor altijd autodidact ben, in de kunst, in het geloof, in het leven. Daarbij ben ik niet in staat om de dingen maar half te doen, me aan te passen. Mijn wonden zijn mijn lessen, mijn littekens de tekenen van inzicht. Ik stort me steeds weer vol overgave in het avontuur des levens.

Mijn genade bestaat in het feit dat ik het in het foute, in de leugen, de onrechtvaardigheid, de haat en boosaardigheid gewoon niet uithoud. Ik voel zoveel, voel zo puur. En als het niet in orde is, word ik rebels. Dan word ik revolutionair en ga ik met mijn kop door de muur.’

‘Ik hoef niet meer bang te zijn voor mensen, ik hoef me niet te rechtvaardigen en mijn knieën hoeven ook niet meer te knikken van de eisen die aan me gesteld worden en die me soms bijna verpletteren. Ik hoef niet te vrezen, tekort te komen of iets belangrijks te missen in de aardse supermarkt van grenzeloze vrijheden. God neemt de angst om te leven en te streven weg!’



Ik raad je aan dit boek te lezen wanneer je, net als ik, houd van autobiografieën, (een stuk geschiedenis) van rock- en punkmuziek, kunst en geloof.

Love, Shan


 


 


 









dinsdag 23 september 2014

The Pendant of Mor- chapter 12: Mor- Unity pt 2

An unknown presence shivers down my spine
creeping in the corner of my eye
Paralyzed by all what's happening to me now
I wish for something divine

Don't be amazed I am a confidant too
There's no one to blame
for how things turned out with you
No longer can I withhold
the words that have to be told
what I am doing here, I want to tell you about........

Longing is not craving, Josephine
for the waves to throw you into something you haven't been
It's living in uncertainty and nowhere in time to have a home

Sister, you nailed me to the ground
How badly I wanted to give in, either wished to be found
by you........?

The whirlwind surrounds you
Transpose your focus inwards
You'll see you have always been
Safe and sound



dinsdag 9 september 2014

Kijk op Schoonheid



Al een tijdje vielen ze me op; de grijze muizen-mensen.
En daar was vanmorgen het artikel van Geertje Couwenbergh over schoonheid, in de Happinez.
Ik was het roerend met haar eens.




De Grijze Muis
Je kent ze wel. De zappende huisvrouw die zuchtend haar hondje uit laat op de parkeerplaats voor haar huis. In haar trainingsbroek, uiteraard. Shagrokend, waarschijnlijk ook.
Maar ook heb ik 'ze' gespot in de 'spiri-scene'. Overigens lang niet allemaal, maar ja, ik moet bekennen dat er erg veel 'geitenwollensokkenbreiers' tussen zitten. En ja, ik weet dat ik hiermee 'hokjespropperig' doe, en oh wat heb ik daar een hekel aan, maar het zijn simpelweg ook gewoon de feiten...




Ook ik dreigde een muisje te worden. Het sloop erin.
Wat ik voelde bij de grijze muizen is een melancholie. Een verlangen, om puur te zijn, te zijn en niet te hoeven leven naar een ideaalbeeld.




Het hele gedachtengoed in menig religie begrijp ik na jaren van studie maar al te goed en heeft mij veel gebracht. Ik doel hier o.a. op het leven in soberheid, zonder veel gehechtheid en het ontwikkelen van het innerlijk. Ik kan me inmiddels ook iets voorstellen bij het willen vertoeven in klooster of ashram en het doen van 'headshaving'.


Maar zoals alles heeft ook dit een keerzijde, een extreme kant.
Soberheid dreigt al gauw te vervallen of te worden verward met armoede, het afzonderen kan een vermijding van het (aardse) leven zijn en soms (dus) gewoon pure zelfkastijding of zelfdestructie. Dangerous! Ja, zover gaat het.




De andere kant
Je kan natuurlijk ook geheel de andere kant op slaan. Neem nu een vrouw als Simone Simons. Een prachtige vrouw, en ik denk ook een prachtig persoon, maar wat zou ik graag eens haar hoofd vastpakken, door elkaar schudden zodat haar haren in de klit raken en vervolgens zou ik de make up van haar gezicht vegen zodat ik haar naakte gezicht kan zien. Letterlijk en figuurlijk. Zou ze het durven laten gaan? Zoals een Amy Lee wél durft in de clip 'Going Under', met tranen besmeurd gezicht, met wallen, gekleed in spijkerbroek en hoodie....?




Schoonheid
Maar zeg nu zelf, ben je werkelijk minder verbonden met je (Goddelijke) zelf als je je tegelijkertijd versiert met kleurrijke kleding, parfum, weelderige lokken of rode lipstick?
Ik denk van niet. Het kan beiden. Integratie, zoals Geertje het verwoordde.
Want er is geen afscheiding. Binnen is buiten en buiten is binnen. En deze twee kunnen niet zonder elkaar. Punt.




Ik ben me nu op het yoga-pad aan het begeven. Maar ik zie mezelf niet in witte, vormeloze kleding op een yoga mat zitten. That's just not me.
Ja, de tijd van zwarte gothic kleding hebben we wel gehad. En misschien komt er wel een tijd dat ik gekleed ga in wit en geen sieraden meer draag, maar dat is dan omdat ik dat zelf wil en niet omdat dat een of ander 'schoonheidsideaal' vanuit die 'spiri-wereld' is.
So for now...bring on the red lips!







zondag 17 augustus 2014

The Pendant of Mor-chapter 11: Depth

The beckoning of the sea always pleased me
Now plagues me instead

All the searching that I've done
and the hurdles I've overcome
brought me nothing
Although I thought I've found my way
the path I chose seems to be wrong

The sea represents the infinity of my quest
I feel so weary,  need some place to rest
So endless, all so useless to me now
Again, the sea attracts me in a way
Oh, for salvation I pray

In whirling waves I rise from the depth
Josephine, I hear you moan
I can bring salvation for your destiny's still unknown

The horizon reaches far too long
My greedy, curious me is now gone
Once eagerly took the dive
Now you are closer than ever
My only acquaintance in this life

Relinquish yourself from the insecurity of your path
Feel free to release all your wrath
Relive your father's hours
You will get to know his angle, what he lived and died for

Always knew I'd meet you here someday
You and your father thrive here well
-The waves can wash away all of my sins-
Do not despise me
I'm no stranger, nor am I from hell

-Depth, I think I'll let you win-

In whirling waves I rise from the depth
Josephine, I hear you moan
I can bring salvation, for your destiny's still unknown




c Shanna 2009

The Pendant of Mor- chapter 10: The Quest of Josephine- Bon Voyage

- It's the symbol I carry all my life-

- It's not a bad sign after all!-

- Who was that wonderful man?-

It's just a tale, nothing more, nothing less...

I'm knocking on your door, who answers
I'm knocking on this immense door, who opens?
The anger takes life, blows itself up and waits
for you to be strangled
So answer the door, can't take it no more
Reveal yourself!

- Haha, foolish girl!-

Search it, blame it, fight it, frame it
Search it,  name it, find and reframe it
Whenever a star falls from the sky
I can't help myself wondering why
she's  not here waiting bedside
Cover me up, kiss me goodnight

If nobody answers and neither will I
my life will now end
Is it my wish to die?
When everything took over me
and left no spot unfilled
I was a choiceless being
But still I have free will




c Shanna 2009

zaterdag 12 juli 2014

Tussen de oudjes

Al zolang als ik me kan herinneren (ik overdrijf wat) begeef ik mij 'tussen de oudjes'.
Ik kan er niets aan doen. Het overkomt me. Steeds weer. Het zal mijn lot wel zijn, denk ik dan.

Het begon in ieder geval toen ik verpleegkundige werd. Drie van mijn vier stages waren met ouderen. Orthopedie, psychogeriatrie en gerontopsychiatrie. De vierde was overigens ook niet geheel 'oudjes-vrij', want dat was een stage in de verslavingszorg waar enkele oudere cocaineliefhebbers tussen zaten en een oudere man, die de grootste drugdealer van Alkmaar bleek te zijn. Dat staat nog in mijn geheugen gegrift. Maar goed. Vervolgens plakte ik er nog leuk acht jaar in de psychogeriatrie eraan vast. Oudjes wassen, wondverzorging, longontstekingen, dementie, gym (oh nee, dat heet: psychomotorische therapie) en bingospelletjes.

Tussen het werk door begeef ik me graag af en toe in musea, kerken (concerten), theater, yoga- en pilateslessen etcetera. En ja, ook daar is 80% een oudere persoon. Vaak vraag ik me af waarom, want ik vind zelf niet dat kunst, cultuur en yoga alleen voor oudjes is, maar daar denkt de jeugd blijkbaar anders over. Heel, heel jammer. En intussen zit ik dus als enige dertiger daar een klein broekie te wezen. Zo voelt het in eerste instantie in ieder geval. Later meestal niet meer, gelukkig. Soms vind ik mezelf dus erg zielig, maar hoe ouder ik word, hoe minder ik dat vind.

Misschien ligt het aan mijn naam. Zoals de meeste namen een betekenis hebben, schijnt de mijne 'de oude wijze' te zijn. Daar ben ik best blij mee. Ik voel me alleen nog niet echt oud en wijs.
Bij oud en wijs moet ik denken aan een uil. En ik ben niet de enige. Mijn docent op de acteeropleiding vond mij een uil. Wij gingen op een dag naar Artis, om een personage op te gaan bouwen. Een persoon, en een personage, kun je karakteriseren door middel van een dier. Je mocht zelf een dier uitzoeken om vervolgens goed te gaan observeren, maar het dier mocht juist niet op jezelf lijken. Ik kreeg de opdracht dus geen uil uit te kiezen. Het werd een rode neusbeer. Ook leuk.

Misschien ligt het aan mijn uitstraling. Ik ben al menig keer door oudere mannen uitgenodigd voor een kop koffie. Helaas heb ik het hier niet over mannen van een jaar of veertig, vijfenveertig. Nee, mannen van eerder in de zeventig. Zo ook een paar maanden terug toen ik Wim weer tegen het lijf liep, hier op het park. 'Crap', dacht ik. 'Daar is 'ie weer'. 'Kom je nog een keer koffie drinken? Het wordt nu toch wel eens tijd vind ik'. En hij had zo gelijk. Ik wimpelde het steeds maar af. Om meerdere redenen, maar vooral omdat het geen lekker ding van 38 is. Toen zei ik: 'Ja, deze week kom ik langs, dat beloof ik'. En dit keer hield ik me aan mijn afspraak.

Toen ik eenmaal zijn chalet binnenliep, de aardappels in de pan zag liggen (het was middag), de vrolijke lach op zijn gezicht en het gezellige interieur zag, voelde ik me direct thuis. En toeval bestaat niet. We hebben lekker gefilosofeerd en vielen van de ene herkenning in de andere. Verder blijkt hij een enorme kwieke, fitte man met een zeer jonge, open geest. Heerlijk. De tweede keer dat ik bij hem kwam, dronken we koffie buiten en keek ik uit op het weiland met paarden, die slechts enkele meters van ons verwijderd waren. 'Beter dan dit kan niet, dacht ik. Ik ben een uiltje onder de uilen'.





vrijdag 13 juni 2014

The Pendant of Mor-chapter 9: Quest of Josephine- Just A Tale

 
 
 
The bench, where Josephine will take a seat, next to an old man
 
'You know,
I once left my wife
There's no reason why and I have no excuse
Just followed my heart, needed to find myself in life
The only  place I felt at home was here, at the sea
And she brought me to places where I thought I could never be
She was the only one allowed to give me direction
And I felt free, so free...'
 
Then I consequently chose to take him
What goes around comes around, but he refused to see
My waves devoured him
For the first time he was scared although he knew
She gives and she takes
Then he realized what he would miss
and all he did grasp onto was this void inside
 
'Now I'm here with a few fishermen and I'm just...*nice sigh*
Well, here starts a new tale...'
 
He tells, he tells a tale
I gaze at the waves; they don't take me this time
Salty air and unknown words I now inhale
From a stranger, just a tale
 
Our eyes don't cross, our skins don't touch
cannot look into the eye, but hearing is enough
 
A fresh scent of eau de cologne
dims smoke of cigars-can't name their brand
Together we are, home alone
Home...? Home...home...home...home
 
He tells, he tells a tale
I gaze at the waves; they don't take me this time
Salty air and unknown words I now inhale
From a stranger, just a tale
 
A sigh of relief and a cough to pause
The words, he speaks so clear
It seems he needed to tell this someday
Words of his heart, he draws me near
 
Suddenly he takes my hand
A scrolled up sleeve shows an old tattoo
My breathing stops and....
He looks at me, saying: Bon Voyage