zaterdag 21 januari 2012

Winter Wellness

Dinsdag. Ik zit in een wachtruimte van het ziekenhuis en pak een magazine. Ik stuit direct op een artikel over lichttherapie. Wat verrassend, denk ik. Allerlei psychologische feiten over lichttherapie. Dat de meeste mensen zich prima kunnen aanpassen aan het minder te ontvangen licht in de winter en dat dat dus niet de oorzaak is van de somberheidsklachten, al dan niet horende bij een Seasonal Affective Disorder. Rest mij de vraag waarom mensen in Scandinavische landen dan toch echt wel depressiever zijn. Maar ja, ik heb dit niet onderzocht dus kan dat niet met zekerheid zeggen. Zo'n 4 procent van de bevolking zou dan wél ernstige somberheidsklachten hebben en driekwart van hen heeft wel degelijk baat bij lichttherapie. Je schijnt tegenwoordig oordopjes te hebben waar bepaald licht uit komt dat via je gehoorgang receptoren op je hersenen bereikt, en zo het effect van licht direct ervaart. Ook zijn er petjes met een soort LED lampjes en ook heb je lichtbrillen. Het moet niet gekker worden, denk ik. Geldklopperij.
Dan het vermoeden van een psycholoog dat de klachten zijn toegenomen bij mensen sinds de komst van het kunstlicht. Dat wij onze hersenen daarmee 'voor de gek houden'. Hm, klinkt mij niet zo geloofwaardig in de oren.
De conclusie luidt uiteindelijk dat wij misschien moeten accepteren dat we gewoon wat moeilijker ons bed uitkomen in de winter en wat somberder kunnen zijn. Onszelf net als de dieren in de winter wat meer rust moeten gunnen en savonds dus gewoon even níks moeten doen en in het donker savonds bij kaarslicht of een open haard moeten gaan ontspannen. Het volgen van het ritme van de natuur. Eindelijk zien de psychologen dat in. Maar goed, weinig vernieuwend als je het mij vraagt.

Donderdag. Ik kom een koffiezaak binnen en mijn oog valt direct op een flyertje dat op tafel ligt. Binnenkort kun je bij deze zaak lichtherapie ondergaan tijdens het nuttigen van je koffie of bagel! Het moet niet gekker worden, denk ik weer. Even later als ik gezellig met een vriendin bijklets met een kop koffie, komt de serveerster aanzetten met die lichtbril. 'Of wij hem ook even willen proberen'. Ik dacht het niet, dacht ik. 'Nee, bedankt hoor', zei ik.
Twee andere dames deden hem wel op. Het zag er niet uit. Even later zag ik nog op het toilet dat je eens per maand een stoelmassage kunt krijgen vóór of na je koffie en bagel. Dat ook nog. Het begint hier een beetje op Amerika te lijken. Even in je lunchpauze een manicure pakken. Of je broodje gezond eten onder een zonnebank. Want tussen alle drukte door moeten we nog wel even ontspannen.

Vrijdag. Ik zie tijdens het zappen een programma op tv voorbij komen dat ging over een wellnessbeurs. Rijen met mensen die een chakrareading wilden. Massa's mensen voor de bakken met visjes, een fish-spa heet dat. Enkelen die lagen op zo'n massagestoel. Ontspannend hoor, denk ik, daar liggen in die lelijke hal tussen die massa's mensen.

Okay, I get it. Wellness is hip. Maar ik hou niet zo van hip. Ik hou wel van wellness. Veel ook. Hoe doe ík dat dan? Nou, mijn agenda niet volplannen om te beginnen.  Dat scheelt al de helft. Mezelf een schop onder mijn hol geven om meer naar buiten gaan bijvoorbeeld, in plaats van achter de tv hangen. Of een home-spa maken; in mijn eigen rustige badkamer, met mijn eigen producten. Lekker gratis en lekker rustig.
Ja, ik ga mijn 'black mud' eens uitproberen, vanavond maak ik weer een home-spa. Gewoon omdat het kan. Heerlijk. En daarna slapen. Als een...



Liefs, Shan

NB: Hierbij geef ik graag nog de link door over zonne-yoga. (sooryayog)
       www.sooryayog.com
       Ik vind dit een mooie visie op gezondheid en -sproblemen en sluit mooi aan bij het stukje in deze
       blog over lichttherapie. Deze visie en 'therapie' is echter van geheel andere orde. :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten